lördag 8 maj 2010

Maten i Egypten

Vi hade valt en resa med All Inclusive, i vårt fall innebar det fri dricka (läsk, juice, vatten, lokala sorter av alkohol) under hela dagen, frukost- lunch- och middagsbuffé samt eftermiddagsfika mellan kl 16.00-17.00 i lobbybaren. Det låter väldigt lyxigt. Men tyvärr var maten den största besvikelsen på hela resan. Och då är vi inte ens särskilt kräsna när det gäller mat. Hade den bara t ex nått upp till skolmatsstandard, hade vi varit mer än nöjda, men tyvärr. Det var mest konstiga rätter och allt var lika smaklöst och det värsta av allt; det var alltid samma mat! Same-same (but different) varje dag, gissa om man ledsnade snabbt. Det var alltid någon fisk, någon kött(gryta), någon pasta och något med ris, och så långt allt väl, men det var samma fisk varje dag, samma pastasås osv. Konstigt. Vi hade hört att de skulle ha olika tema varje dag, men nej, det var det inte.

Frukostbuffén var väl rätt ok och lunchen tog vi alltid nere vid strandrestaurangen, det blev stripes eller spagetti med tomatsås, det godaste de hade. Kvällsbuffén hade ett trumfkort, de gjorde minipizzor i riktig stenugn, det var faktiskt riktigt gott, men kön var lång och lite tråkigt att äta det varje kväll.

Efterrätterna såg helt fantastiska ut, chokladtårtor och wienerbröd i långa rader, bara det att det smakade inte ens i närheten så gott som det såg ut att göra.

Vi åt ute två kvällar, en gång på den italienska restaurangen precis utanför, den hörde också till hotellet, tror jag. Det smakade mycket bättre, men inget märkvärdigt. Sedan gick vi ner till marinan en kväll, där fanns riktigt fina restauranger, vi fastnade för italienskt även denna gång och jag och Per åt varsin panini, som var helt ok. Det godaste på hela veckan fick vi faktiskt på beduinutflykten, det var bara en enkel måltid, med ris, tomatsallad och någon bönröra, men det var supergott!

Det är synd att maten inte var någon höjdare, det förtar lite av upplevelsen. Men om vi ska se det positivt, så blev vi i alla fall aldrig sjuka av den och barnen var nöjda, och jag gick faktiskt ned ett halv kilo denna veckan!

Lunch på strandrestaurangen

Middag på den italienska restaurangen utanför hotellet

Mirinda valde en pizza margerita

Det lokala ölet var i alla fall ljust och gott - och väldigt lättdrucket!

Eftermiddagsfikat var en av dagens höjdpunkter; glass, nygräddade pannkakor, kakor och kaffe!

På den italienska restaurangen i marinan

Där kunde man vila gott efter maten!