söndag 5 december 2010

Julgodis

I går gjorde jag och Lizette julgodis. 4 sorter blev det, den ena mer smaskig än den andra. Jag brukar egentligen göra godiset runt den 20e, så att det finns en ärlig chans att något är kvar till julafton, så jag inser ju att detta inte kommer att vara speciellt länge, det får nog bli en omgång till innan jul!


Mums!


Närbild på gottiset

Det blev Knäck, Bountybollar, Vita nougatgömmor och Frasgodis.

Vita nougatgömmor
50-100g Odense Nougat
200g vit choklad

Skär nougaten i små bitar.
Smält den vita chokladen i vattenbad.
Ställ ut ischokladformar på en tallrik eller bricka.
Ta en vanlig tallrikskniv och glasera insidan och botten av formarna med chokladen.
Lägg i en bit nougat i varje form och fyll på med vit choklad.
Ställ kallt tills allt stelnat och njut!



Frasgodis
125 g mörk choklad
50 g smör eller magarin
3 msk Ljus Sirap
6 dl cornflakes
3/4 dl kokosflingor
Knäckformar

Bryt chokladen i bitar.
Blanda matfettet, sirapen och chokladen i en kastrull och smält på svag värme.
Blanda i cornflakes och kokosflingor.
Klicka upp i knäckformar (eller småbrödsformar som vi gjorde). Låt stelna.
Förvaras i kylskåp.

2 kommentarer:

Malo sa...

Oj oj så gott det ser ut!!!!
Jag väntar med mitt julgodis annars äts det upp!!!!
Ska sno receptet med nougat och vit choklad,ser smarriga ut =)
Kram

Anna sa...

Ja, smaskigt värre! Nä varför vänta, när man kan njuta av gottiset varje dag fram till jul, lagoma doser, en bit om dagen, som barnens chokladkalender ungefär...ok, jag erkänner, allt är uppätet! haha Det blir nog flera omgångar julbak här hemma.

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: