söndag 19 september 2010

Valdagen!

Ytterligare en stor händelse i dag, självaste valdagen!

Det är ju inte precis någon hemlighet hur jag röstar i dag, men jag tänkte redogöra lite varför jag tycker att så många som möjligt ska rösta grönt i dag.

Den gröna politiken är den som står för de mest långsiktiga lösningarna, jag har väldigt svårt för kortsiktiga lösningar som vi alla måste betala för i det långa loppet. Därför är det för mig obegripligt hur någon kan rösta på ett parti enbart för att det ger 500 spänn mer i den egna plånboken varje månad. Hur mycket är det värt den dagen man måste betala sin egen magnetröntgen för 20 000 kr liksom?
Vill du ha femhundra kronor mer i plånboken eller vill du leva i ett Sverige där alla får den vård de behöver?

En röst på miljöpartiet känns trygg, eftersom det innebär att inga skattesänkningar kommer att ske på bekostnad av arbetslösa, sjuka eller klimatarbetet.
Miljöpartiet är ett parti som betonar vikten av solidaritet och ett samhälle där vi fördelar resurserna rättvist.
Miljöpartiet värderar kärlek och livskvalitet framför materialism och pengar.

Många börjar pratar om höjda bensinpriser när man kommer in på miljöpartiets politik.
Miljöpartiet har gått ut med att höja skatten på bensin med 49 öre/liter. Att jämföra med de 1-2 kr per mil man kan spara om man kör så bensinsnålt så möjligt, så är det väl inte så farligt? Och det just för att hjälpa landsbygden. Sanningen är den att det inte är bensinpriset som är bekymret, det är oljeberoendet och oljepriset kommer att stiga de kommande åren och det finns inget vi kan göra åt det. När oljepriset stiger kan vi inte säga till alla på landsbygden att de får skylla sig själva som inte fixat biogaspumpar och köpt nya bilar.
Det är därför omställningen måste börja nu, omställningen till ett grönare samhälle. Detta kräver investeringar, investeringar som är lönsamma och ger fler jobb. Det behövs satsas på utbildning, forskning och företagande. Långsiktigt tänkande med andra ord.
Miljöpartiet vill underlätta för människor att vara miljövänliga och klimatsmarta.

Enligt mig finns det finns bara ett parti som tänker längre än näsan räcker, och det är därför jag röstar grönt i dag för en ny rödgrön regering!

Btw, Miljöpartiets valfilm är den grymmaste ever!


2 kommentarer:

Moosan sa...

Bra talat syster!!! :-)

Malo sa...

Ugh, jag får dåligt samvete... alltså inte för min röst utan för att jag är så dåligt insatt....
Men, jag beundrar dig och alla andra som verkligen engagerar sig!!!!

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: