söndag 7 juni 2009

Ni röstar väl?

I dag ska jag kryssa för Isabella Lövin i valet till Europaparlamentet. Varför?

1. Hon är miljöpartist
2. Hon är kvinna
4. Hon är smart, modig och stridslysten
3. Jag vill att hon ska vara en av dem som är med och utformar den nya havs- och fiskepolitiken som EU ska införa 2012.

Har ni inte läst hennes bok "Tyst hav" som hon tilldelades Stora Journalistpriset 2007 med motiveringen: ”För hennes chockerande berättelse om vad människan gör med havet, och till vilket pris.” - läs den!

Boken hade mig i ett järngrepp från första sidan som börjar så här:

”Mitt intresse för fiske började på allvar just när jag först läste om ålen. Det var ett pressmeddelande från Fiskeriverket som råkade passera mitt skrivbord i oktober 2003 som fick mig att läsa – och läsa igen. Till slut stod det klart för mig att jag faktiskt inte läst fel, att det stod där svart på vitt. Fiskeriverket konstaterade att inflödet av glasål från Sargassohavet hade minskat med nittionio procent på dryga tjugo år. Och nästan än mer förbluffande: Fiskeriverket ansåg det inte befogat med ett ålfiskestopp. Anledningen? Det skulle drabba svenska fiskare orättvist hårt, enligt myndigheten.
Vidtagna akuta åtgärder?
Inga.”


Och just detta med ålen har jag haft svårt att släppa sen dess. Torskens överlevnad har man ju varit något sånär insatt i, men varför visste jag ingenting om ålen? Jag har inte ätit en tugga ål sedan jag läste dessa rader. Däremot har jag lärt mig lite om ålen, som är ett väldigt fascinerande djur.

Ålen föds i Sargassohavet och färdas som yngel i 3 år med Golfströmmen till våra breddgrader, där de blir glasålar. De tar sig upp i insjöarna och lever där i 20 år, för att sedan förvandlas till blankålar. Strax innan de återvänder till Saragassohavet förändras deras matsmältningssystem så att de inte längre kan uppta någon näring via maten. Hela vägen tillbaka lever de endast på sina fettreserver. Väl i Saragassohavet leker de och dör sedan.

Man vet ytterst lite om ålens livsmönster; dess komplicerade lekbeteende och långa vandring gör det omöjlig att odla yngel, vilket man ju kan göra med andra arter, t ex lax. Ålens fortlevnad kräver ett internationellt samarbete mellan samtliga stater som har ålen som gäst någon gång under dess vandring.

Isabella är rätt kvinna för detta jobb, det är jag säker på! Och för alla andra jobb inom havs- och fiskepolitiken.

"Fisken i havet påverkar hela havsmiljön, och havsmiljön påverkar hela planeten!" Sagt av Isabella Lövin och hon vet vad hon pratar om!

UPDATE
Det gick ju vägen! Isabella packar alltså väskan till Bryssel, wiee!

1 kommentar:

Anonym sa...

Yippi! Tjoho! :-) Gött de!
Thank`s for today! Mår mycket bättre nu! ;-) Kramiz Liz

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: