tisdag 9 juni 2009

Snickersutor

I söndags, när vi hade så tråkigt, försökte vi döva tristessen med lite bak, tog fram ett recept som legat på tur ett par veckor nu. Det blev en hel plåt, vilket passade perfekt, eftersom vi fick finbesök igår ju.

"Har du bakat själv? undrade Oscar och sträcker sig efter en kaka.
"Ja - snickers."
Både Jennie och Oscar hajar till och säger i kör (lite misstroget):
"Nää?"
Sen blir båda väldigt ivriga efter kakfatet och verkar inte kunna få in kakan fort nog i munnen och även här blev reaktionen lika:
"Mmmmm, det är verkligen snickers!"
"Hur har du gjort?" Oscar ser verkligen imponerad ut och jag flinar och tackar för berömmet, men då får han nästan något desperat i blicken.
"Nej, ärligt, hur gjorde du? Receptet tack!"
Så här kommer det, enbart för dig Oscar!

Snickersutor
350 g jordnötssmör (1 burk)
1 dl socker
2 dl ljus sirap
1 L rice krispies eller cornflakes
1 dl kokos
300 g choklad

Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna eller form, ca 20*25 cm.
Blanda jordnötssmör, socker, sirap i en kastrull, låt det nästan koka upp medan du rör om. Ta kastrullen från värmen och rör i flingor och kokos. Bred ut i plåten.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikro. Bred ut chokladen på kakan och ställ sedan plåten i kylen minst 30 minuter. Skär i fyrkanter.


Väldigt enkelt, men farligt gott!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Sånna kakor är bara så goda! :P
Jag kollade runt lite å det finsn verkligen alla avsnitt av Anne på dvd. :) Planerar att köpa den till min lilla pappa i julklapp sen, han gråter nämligen precis lika mycket som jag. :D

Lisa sa...

Jag såg förresten dej i går, vad du är duktig som cyklar. :D
I dag ska jag kolla på regnställ(om jag hinner) sen finns det inga ursäkter för mej mer. :D

Moosan sa...

Ha,ha..ska genast sätta honom på bakning ;-)..kan man frysa dom?
kram

Malo sa...

Mmmmums, dom är farligt goda. Var några år sedan jag bakade dom men minns dom precis som igår.....

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: