tisdag 27 juli 2010

Filmtips

I söndags var vi nog inte ensamma om att hamna i soffan med filmmys hela dagen, stora bakfylledagen som givetvis toppades med en pizza också!
Per hade hyrt två filmer till sig som jag redan hade sett, så jag fick börja med att se om Shutter Island, inte mig emot!

Sedan åkte han i väg och hyrde två filmer till. Det blev "Vägen" med Viggo Mortenson, en domedagsfilm, men så långt i från alla actionstinna, amerikaniserade diton man kan komma. Jorden har drabbats av en klimatkatastrof som ödelagt hela planeten, alla djur är döda, den växtlighet som finns kvar är döende, trän faller som tändstickor, jordbävningar härjar och allt är bara grått och bitande kyla råder. De få överlevande människor besitter inte så många mänskliga egenskaper längre, de gör allt för att överleva, man kan inte lita på någon, kannibalism är vanligt förekommande, liksom självmord. Viggo spelar en far som tillsammans med sin son försöker hitta en räddning, man får följa deras hårda vandring till kusten, där kanske något bättre väntar.
En extremt dyster film, skrämmande, grym och obehaglig stämning rätt i genom. Och förväntar er inget ögongodis från Viggo, han är en skäggig, smutsig, avmagrad lodis, men han spelar grymt bra i denna! Jag tyckte att det var en fyra, Per tyckte att den var alldeles för deprimerande.



Den andra filmen var en thriller, "Perfect getaway".
Ett nygifta par är på smekmånad på Hawaii när de får höra om ett mord som inträffat på en av öarna.
Men de fortsätter sin planerade resa och ger sig ut på en vandring där de träffar den lite skumme Nick som de väjer att ta följe med tillsammans med hans tjej Gina. Samtidigt har de haft lite problem med ett tredje par som också dyker upp lite oväntat på vandringen. Jag vill knappt länka till trailern, för jag är rädd att den ska avslöja för mycket, men jag hade noll förväntningar på denna film, men den visade sig vara riktigt sevärd, smart och spännande! Och att den är inspelad på Hawaii är ju inget minus, så vacker miljö! En fyra här med.

2 kommentarer:

Erik sa...

Jag tyckte the road va rätt så seg film. Men jag håller med om den andra filmen du skriver om. Den va riktigt bra.

Malo sa...

Jag tyckte "Vägen" var en bra film! Visst, en aning dyster och "färglös" men jag hade en "känsla" när jag gick och la mig, kanske för att jag nyligen blivit Mamma och omvandlade känslor till mina...hm, ja lite djupt!

Den sista har jag oxå sett och tyckte OK, helt klart oväntad handling, spännande och klart sevärd, men inget som berörde mig som "Vägen" gjorde.

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: