lördag 10 juli 2010

Gräsänka = Filmkvällar med Liz

Kom precis på att jag inte berättat på bloggen att Per är i väg på sin årliga yoga-retreat, jag tror att det är femte året som han är där nu. Han åkte i fredags kväll och kommer hem imorgon kväll! Veckan har gått fort, det tycker nog Per också för när vi pratade vid i onsdags, undrade jag om han hade badat något och då sa han något i stil med att det hade varit lite sämre väder ett par dagar, varpå jag undrade om i måndags, då måste det väl varit fint? "Men då hade jag precis kommit, då hade jag inte hunnit köpa badbyxor ännu!" Han åkte ju i fredags kväll och var framme i lördags morse, och jag vet att han handlade badbyxor i söndags, så dagarna måste ha flugit förbi honom!

I alla fall, förra året hade jag och Liz några väldigt trevliga filmkvällar när Per var i väg, så vi tänkte upprepa succén i år. Det blev fem filmer sammanlagt, på tre kvällar.

I måndags blev det "It's complicated" med Meryl Streep, Alec Baldwin och Steve Martin. En småtrevlig rom-com, dock tror jag att våra förväntningar var lite väl höga för denna film, men det blev en 3:a i betyg av 5 möjliga.

I tisdags kollade vi på All about Steve med Sandra Bullock. Sandra Bullock brukar ju vara ett säkert kort, men detta var inte alls bra, alldeles för hysteriskt och överdrivet. En 2:a för mig och en knapp 1:a för Liz. Slösa inga pengar på den!

Direkt efteråt åkte Har du hört ryktet om Morgans? in i DVD-spelaren, ytterligare en romantisk komedi, denna gång med Hugh Grant och Sarah Jessica Parker. För mig är även Hugh Grant ett säkert kort, och han gjorde mig inte besviken denna gången heller. Vi gillade den båda två, den fick en (svag) 4:a i betyg.

I onsdags blev det också två filmer. Först ut var Amelia med Hilary Swank och Richard Gere. Men vad vi trodde skulle vara en vacker, über-romantisk nagelbitare visade sig vara ett riktigt sömnpiller och vi fick sitta på händerna för att inte snabbspola framåt. En 2:a tror jag att vi var överens om här.

Sista filmen blev thrillern Shutter Island med Leonardo DiCaprio. Här var vi också överens, en stark 4:a! Så bra. Så läskig. Så mystisk. Och så hemsk, egentligen. Det är en sån film som man vill se om direkt för att allt ska falla på plats i huvudet bland alla spekulationer man har gått igenom under de två timmar som filmen varar. En häftig filmupplevelse!

Men den allra bästa filmen denna veckan (vågar jag skriva trots att det bara är fredag än) såg jag i min ensamhet i kväll i stugan. Det var en riktig "Anna-film" och den får en 5:a av mig! Ärligt talat så var jag fast redan vid förtexten om löd: "Detta är fiktion. Eventuella likheter med verkliga personer är ren slump. Det gäller ärskilt dig, Jenny Beckman. Bitch."
500 Days of Summer gick rakt upp på min topp 10 lista över bästa filmerna ever!

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: