måndag 25 maj 2009

Ny firmabil

Pers firmabil började gå sönder (airbagen pajade) för ett par månader sedan och han dividerade fram och tillbaka om det var värt att laga, eller om det helt enkelt var dags för en ny. Flera saker (fläkten, läckage av något oidentiferbart illaluktande) hann gå sönder och det tog han som ett tecken så han gick till bilfirman för att beställa en ny, så fick det bli. Sen trodde jag att det var klart, men under några dagar höll han på att tjata hål i skallen på mig om den här nya firmabilen. Det är ju typ tusen val man ska göra och jag som trodde att jag var den ambivalenta i den här familjen fick plötsligt se en överman i min egen make.
"Vilken färg?"
Så här långt är jag ju med, silver tyckte jag, absolut.
"Nej, det kostade extra, kanske lite onödigt. Och jag har ju en röd nu, ska kanske hålla mig till det..."
"Vilken extrautrustning? Dragkrok eller inte? Farthållare eller inte? Stålfälgar eller plast? Eluppvärmda sidospeglar? ...och en miljon andra saker och jag som ser en bil som enbart något nödvändigt ont hade ytterst svårt att på allvar sätta mig in i alla dessa val. Per var inte alls nöjd med mina sporadiska hummanden.
"Kom igen nu, du kommer ju också att köra den i bland."
"Men, kan du inte bara se om det finns någon från förra årets modell och så får det bli en överraskning vilka saker som finns på den?"
Tyvärr fanns det inga såna kvar, så jag fick lyssna på tjatet ett tag till.
En dag fixade han med sin gamla Skoda, tvättade den och så och då helt plötsligt blev han väldigt sentimental.
"Men titta, vad fin den blev! Som ny ju! Kanske var dumt att beställa en ny? Den ser väl inte så risig ut egentligen?"
Suck.
Men leveransen drog ut på tiden och samtidigt hann den gamla Skodan sjangsera ytterligare, för att till slut vägra att ens starta.
Så Per var glad som en liten pojke på julafton när han förra veckan fick besked om att hans bil nu fanns på plats i Karlshamn, men det skulle krävas ytterligare en vecka för montering. Per ringde och bad dem skynda på det hela (hur man nu vågar det) och i dag var den färdig att hämtas hem.
Peter (som till skillnad mot mig är äkta motorintresserad) var på plats här hemma och väntade ivrigt på att Per skulle komma körande med den nya "Bettan". Den fick godkänt och sedan ägnade de resten av kvällen till att tömma gamla Skodan och fylla den nya med alla målarpryttlar.


Testpatrullen på plats.


"Verkar ju fungera riktigt bra denna, pappa!"



Men det visade sig var lite dumdristigt att be dem skynda sig på Jeppssons, det var inte många rätt de hade gjort i den monteringen. De hade glömt att sätta dit dragkroken, det var fel fälgar, fel cd-spelare... Så den får åka på retur till verkstaden, men det blir väl rätt till slut, får vi hoppas!

UPDATE
Alla misstag gick tyvärr inte att fixa, som att det varken var elhissar eller eluppvärmda sidospeglar. Då hade de varit tvungna att göra en helt ny bil. Men de har lovat att kompensera, så nu får han istället någon komfortvägg och skiljevägg, detta kommer de att fixa i Halmstad och Per får lånebil under tiden. Allt enligt överenskommelse med chefen på Jeppssons, som var väldigt mån om att det skulle kännas bra för Per, så nu är alla nöjda till slut ändå.

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: