måndag 25 maj 2009

Receptet

Jag fick en förfrågan, eller rättare sagt en väldigt bestämd order om att lägga ut receptet, nu hann jag dessvärre inte vara till någon hjälp åt min stackars überhormonella syster, utan hon fixade det på annat vis, men tänkte att jag lägger ändå ut receptet här om någon annan vill ha. Jag fick det av en gammal klasskamrat (prisa Facebook!) och hon i sin tur hade fått det av en äkta ungrare och lovade att det var jättebra och det var det! Anna är snäll och generös, så hon har säkert inte något emot att jag dela det med er.

Mycket deg blir det, förresten! Vi var 4 vuxna och 3 barn som åt oss mätta i lördags, sedan gjorde jag en stor pizza som räckte till middag åt oss i går på deg som blev över och ändå blev det en varsin stor langos till mig, Liz och Tina till lunch idag!

Langos

1 kg vetemjöl
½ l mjölk
3 ägg
2 ½ dl gräddfil
1 paket jäst
1 msk socker
1 msk salt

Sikta vetemjölet i degskålen. Värm mjölken fingervarm. Blanda först ut jästen i lite varm mjölk, häll sedan på resten. Lägg äggen i en skål och vispa poröst. Vispa ner resten av mjölken, gräddfil, socker och salt. Häll mjölkblandningen över mjölet och arbeta tills degen är smidig. Smörj 2 plastpåsar på ca. 5 liter med lite olja. Dela degen och lägg i påsarna. Knyt ordentligt. Lägg degen i kylskåpet och låt jäsa där. Degen håller sig upp till en vecka om den förvaras kallt.

Forma till bullar som plattas ut. Fritera i olja tills de fått fin färg. Lägg på hushållspapper så att överflödig olja rinner av.

Börja med att pensla vitlökssmör över brödet. Bre på gräddfil och lägg på önskade tillbehör t ex. räkor, rödlök, stenbitsrom, riven ost mm.

TIPS!
Får du deg över kan den användas till pizza!


Jag fick ha i mer mjöl än vad som stod i receptet, jag körde helt enkelt på tills jag tyckte degen var tillräckligt smidig. Jag penslade på vitlöksolja på de färdiga langosarna i stället för vitlökssmör, en halv dl olja blandat med 2 pressade vitlöksklyftor.

Detta lär bli en återkommande favorit hos oss i alla fall!

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: