fredag 24 juli 2009

Lyx i vardagen

I går var det dags för vår torsdagsleverans från Grönsaker Direkt. Vi prenumererar på en grönsakslåda och en fruktlåda, båda med ekologiskt innehåll och de kommer till vår ytterdörr varannan vecka. Jag har tidigare beskrivit fördelarna med detta, och vi är nöjda kunder.

Men en annan aspekt av det hela som jag glömde berätta är ju överraskningsmomentet. Vi vet aldrig innan vad vi får i lådorna, det är olika från gång till gång, beroende på tillgång och säsong. Men i grönsakslådan är det ju alltid potatis, för tillfället färskpotatis såklart och morötter och så brukar det vara någon slags lök men annars skiftar det vilka övriga grönsaker det är. Likadant med frukten, det är alltid äpplen och sen skiftar det. Förra leveransen var lyckan gjord, jordgubbar! Helt underbart att helt oförhappandes kunna njuta av jordgubbar med mjölk till kvällsmat!


Ekologiska gubbar till kvällsmat.

Och i går läste jag följebrevet, som utlovade en liten "skatt" i fruktlådan! Jag slängde mig ner och kollade och jo minsann; förutom äpplena fanns det två små skatter i lådan: blåbär och körsbär! Ivriga händer började genast sträcka sig efter blåbären, men jag gömde dem snabbt bakom ryggen.
Per mumlade något om vad gott det skulle bli till frukostyoggin imorgon bitti.
"Nähä! Bort med tassarna. I kväll blir det blåbärspaj till efterrätt!"
Det är lite olika det där, hur man tänker. Per fick lägga undan lite till sin frukostskål och sen blev det paj av resten. Och vilken paj! Testade en ny smuldeg och den var fantastisk god, en klar favorit!



Godaste smuldegen

150 g smör
5 msk socker
2 dl vetemjöl
1 ½ dl havregryn
1 dl kokosflingor

Smält matfettet i en kastrull. Rör ner socker, vetemjöl, havregryn och kokosflingor till en grynig massa. Klicka ut över bären.

Grädda i mitten av ugnen ca 18-20 minuter i 200 grader tills smuldegen fått fin färg.

1 kommentar:

sara sa...

Åh vad gott de där lät! Aldrig hört talas om en sån fruktlåda. :)
Tack så mkt, vad roligt att du tycker det! Kram!

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: