onsdag 29 juli 2009

I blåbärsskogen

I dag hade vi bestämt att dra till skogs, jag och Lizette. Det ryktas om att skogen svämmar över av alla blåbär, så vi tänkte bunkra lite, eller ja åtminstone få ihop till en ordentlig paj, det är ju så gott.
Bara det att vi är ju inga vidare skogsmullar, så vi har inte tillgång till något eget litet ställe, ännu oupptäckt av övrig befolkning där man bara kan sätta sig på en tuva och plocka en liter på en halvtimme sådär. Men Kim hade rekat läget i Mörrumsskogen och hade sett det lysa blått från vägen, så vi begav oss dit, fast vi gick lite längre in i skogen och hoppades på lite flax. Tina och Tedde hängde också på och deras trogna följeslagare Duffy såklart.

Visst fanns det blåbär, men inte sådär dignande och inte så stora heller, så till slut gick vi tillbaka till vägen, där det fanns gott om det. Vi fick vår eftermiddagsfika i alla fall och så fick jag ca 8 dl med mig hem, så det räcker till en paj i morgon med.
Hallon hittade vi med och lite smultron och lingon, fast de var inte riktigt mogna ännu. Ingen svamp (läs kantarell, den enda svamp jag kan) såg vi, fast det ska finnas gott om det också, har jag hört.











Nästan 3 liter blev det. Fast vissa var flitigare än andra. Teddes filosofi löd något i stil med: 3 i munnen, 2 i korgen. Och Mirinda och Wilmer satt jättelänge på samma ställe och bara mumsade, tätt ihop. Och Duffy fick också smak på det, åt direkt från buskarna, så söt!

2 kommentarer:

Malo sa...

Det ser ju såååå gott ut, och bläbärspaj ÄR ju sååå gott!!!
Inga fästingar eller ormar??? Jag drar mig lite för blåbärsplockning p.g.a dessa otäcka djur, tyvärr =( träffade på en orm i söndags, visserligen en snok men usch och fy f*n.
Ha det så gott i helgen på er tripp! kram

Anna sa...

Mmmm, mumma!

Inga ormar, men fästingar, jo tyvärr om man är mottaglig. Vilket jag är. Fnätte väck en som kröp på min arm, men fick ändå plocka en dagen efter som satt på magen. Kim fick också en som han upptäckte dagen efter. Fy för dessa otäckingar! Men det är fortfarande värt några liter blåbär! :)
Kram

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: