onsdag 15 juli 2009

Undanflyktskaka

I kväll började jag känna lite panik inför helgens kalas, allt som ska fixas, och så är det festival mitt i allt, vilket gör att det blir mindre tid för förberedelser och även att det genast blir ett stort projekt att ta sig in till stan endast för ett par ärenden.

Har plockat lite hemma idag men stora städlusten vill inte riktigt infinna sig. Istället blir jag som en trotsig unge och gör lite tvärtemot. Som att ställa mig och baka en kaka till kvällsfikat.
När vi var på Tärnö, blev jag bjuden på en rulltårta av min nästkusins sambo med en jättegod fyllning i. Jag fick receptet och testade i kväll. Det blev smaskigt, men fyllningen hade gott och väl räckt till två rulltårtor, den blev väldigt kladdig, så vi fick äta med sked.

Rulltårta med philadelphiacreme.

Gör rulltårta enligt ditt favoritrecept, jag valde en choklad-rulltårta, men det går bra med en ljus, egentligen bättre tror jag.

Fyllning:
100 g philadelphiaost
4 msk smör
2 msk kakao
4 dl florsocker
1 msk vatten

Blanda alla ingredienserna med elvisp. Bred på fyllningen när kakan svalnat.


Som sagt, det blir mycket fyllning, hälften är tillräckligt till en rulltårta. Men jag fick mitt chokladsug stillat, vill jag lova!

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm gottigt! Jag vill oxå få mitt chokladsug stillat, så jag hoppas det finns något kvar?!?! ;-) men att dömma av chokladstilladbehovet, antar jag att svaret är nada, nicht zero?!
kraaam Liz

Anna sa...

Jodå, det fanns en bit kvar, jag tänkte på dig när jag mumsade upp de sista smulorna till förmiddagskaffet :D

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: